اگر مطالعه خواهد کسی بهشت برین را


بیا مطالعه کن گو به نوبهار زمین را

شگفت نیست گر از طین به درکند گل و نسرین


همانکه صورت آدم کند سلالهٔ طین را

حکیم بار خدایی که صورت گل خندان


درون غنچه ببندد چو در مشیمه جنین را

سزد که روی عبادت نهند بر در حکمش


مصوری که تواند نگاشت نقش چنین را

نعیم خطهٔ شیراز و لعبتان بهشتی


ز هر دریچه نگه کن که حور بینی و عین را

گرفته راه تماشا بدیع چهره بتانی


که در مشاهده عاجز کنند بتگر چین را

کمان ابرو ترکان به تیر غمزهٔ جادو


گشاده بر دل عشاق مستمند کمین را

هزار نالهٔ بیدل ز هر کنار برآید


چو پر کنند غلامان شاه، خانهٔ زین را

به هم برآمده آب از نهیب باد بهاری


مثال شاهد غضبان گره فکنده جبین را

مگر شکوفه بخندید و بوی عطر برآمد


که ناله در چمن افتاد بلبلان حزین را

بیار ساقی مجلس، بگوی مطرب مونس


که دیر شد که قرینان ندیده اند قرین را

هزار دستان بر گل سخن سرای چو سعدی


دعای صاحب عادل علاء دولت ودین را

وزیر مشرق و مغرب امین مکه و یثرب


که هیچ ملک ندارد چنو حفیظ و امین را

جهان فضل و فتوت جمال دست وزارت


که زیر دست نشانده مقربان مکین را

در آن حرم که نهندش چهار بالش حرمت


جز آستان نرسد خواجگان صدرنشین را

چو شیر رایت وی را کند صبا متحرک


مجال حمله نماند ز هول شیر عرین را

ملوک روی زمین را به استمالت و حکمت


چنان مطیع و مسخر کند که ملک یمین را

دیار دشمن وی را به منجنیق چه حاجت


که رعب او متزلزل کند بروج حصین را

وزیر عالم و عادل به اتفاق افاضل


پناه ملک بود پادشاه روی زمین را

سنان دولت او دشمنان دولت و دین را


چنان زند که سنان ستاره دیو لعین را

به عهد ملک وی اندر نماند دست تطاول


مگر سواعد سیمین و بازوان سمین را

همیشه دست توقع گرفته دامن فضلش


چو وامدار که دریابد آستین ضمین را

شروح فکر من اندر بیان خاصیت او


تکلف است که حاجت به شرح نیست یقین را

هلال اگر بنماید کسی بدیع نباشد


چه حاجتست که بنمایم آفتاب مبین را

درین حدیقه که بلبل زبان نطق ندارد


تو شوخ دیده مگس بین که برگرفت طنین را

ایا رسیده به جایی کلاه گوشهٔ قدرت


که دست نیست بر آن پایه آسمان برین را

گر اشتیاق نویسم به وصف راست نیاید


چنان مرید محبم که تشنه ماء معین را

به خاک پای تو ماند یمین غیر مکفر


کزان زمان که بدانستم از یسار یمین را

برای حاجت دنیا طمع به خلق نبندم


که تنگ چشم تحمل کند عذاب مهین را

تو قدر فضل شناسی که اهل فضلی و دانشی


شبه فروش چه داند بهای در ثمین را

نگاهدار و معینت خدای بود که هرگز


به از خدای نبینی نگاهدار و معین را

مضاجع پدرانت غریق باد به رحمت


که چون تو عاقل و هشیار پرورند بنین را

در سخن به دو مصرع چنان لطیف ببندم


که شاید اهل معانی که ورد خود کند این را

بخور ببخش که دنیا به هیچ کار نیاید


جز آنکه پیش فرستند روز بازپسین را